ליווי ארגונים בניהול תהליך סיום העסקה – שירותי אאוטפלייסמנט לליווי מפוטרים

TALENT SOLUTIONS

סקירה של שוק העבודה הגלובלי יותר משנתיים מפרוץ מגיפת הקורונה מגלה נתון ברור-השוק בטלטלה. ההערכה היא שבחמש השנים הקרובות, 43% מהארגונים יקטינו את כוח העבודה שלהם לעומת 34% מהארגונים אשר מתכננים להרחיב את כוח העבודה.
עם התפשטות הדיגיטציה והאוטומציה בענפי תעשייה רבים במקביל לצמיחה במספר הארגונים אשר מבצעים תהליכי התייעלות, יותר ויותר ארגונים נערכים לשינויים הארגונים או שכבר נמצאים בעיצומם. טרנספורמציה ארגונית משפיעה על כמות כוח העבודה בכל הדרגים והתפקידים.

 

עקב "התייתרות" תפקידים, דבר המוביל לקבלת החלטה על הובלת תהליך סיום העסקה של עובדים ומנהלים רבים – תהליך מורכב, רגיש ומאתגר אשר דורש מקצועיות רבה בהפיכתו לאפקטיבי ככל שניתן.
בנוסף, כתוצאה מכך, ישנה השפעה ישירה על המנהלים שצריכים לבשר את הבשורות הקשות ועל חוויית העובד של העובדים הנשארים, לרוב עקב השינוי הארגוני ועודף הציפיות שמוערמים עליהם.
בארגונים רבים הבינו זאת כבר מזמן, עובדים שנדרשים לעזוב את מקום העבודה מפיקים תועלת רבה משירות אאוטפלייסמנט (outplacement) ומכאן גם הארגון המפטר זוכה למיתוג מעסיק והערכה על האחריות כלפי העובד משלב הגיוס ועד סיום ההעסקה.

 

אאוטפלייסמנט הוא מונח מטריה לשירותים כמו ליווי ארגונים בתהליך סיום העסקה, ייעוץ קריירה וליווי המפוטרים בדרך למציאת המשרה הבאה וגם ליווי פורשים. לפי מחקרים, בתפקידים ניהול, נדרשים למחפשי עבודה לפחות 23 שבועות בממוצע למציאת תפקיד חדש, אבל פרק הזמן הזה מתקצר משמעותית אם נעשה שימוש בשירות אאוטפלייסמנט מקצועי. יתרון נוסף של השירות, הוא בחיזוק הביטחון העצמי והמורל בקרב העובדים שנשארים בארגון ביחס שלהם כלפי תהליך סיום ההעסקה.

לפניכם שלוש דרכים שבהן שירות כזה יעזור לכם לתמוך בכוח העבודה בכללותו במהלך טרנספורמציה ארגונית ואחריה.

1. ריכוך תהליך הפיטורים לעובדים שעוזבים את הארגון

בייחוד משום ששיעורי האבטלה עולים ונדרשת יותר תמיכה למציאת משרות פתוחות., נראה כי עובדים שתפקידם מתייתר חווים מתח נפשי גבוה יותר בין השאר עקב השלכות המיתון והמגיפה הכלל-עולמית. תוכניות אאוטפלייסמנט לליווי מפוטרים מפיגות חלק משמעותי מהלחץ הזה, משום שהן עוזרות לעובדים שעוזבים את הארגון לחוש שליטה מסוימת על התהליך ויותר ביטחון ואופטימיות לקראת מציאת התפקיד הבא.
הביטחון הזה נובע מיכולתו של שירות אאוטפלייסמנט מקצועי לעזור בהכנה ובהכוונה לתהליך חיפוש עבודה תוך ביצוע התאמה לשוק העבודה העכשווי, ולקצר ולייעל את תקופת חיפוש העבודה.
חברת Talent Solution פועלת בשוק הישראלי כ 15 שנים באמצעות צוות מנהלי קריירה מומחים ומנוסים בייעוץ קריירה ובעולמות הגיוס וההשמה להכנת עובדים בתהליכי שינוי תעסוקתי..
שירות כזה שניתן על ידי המעסיק מסייע לעובדים ליהנות מ"נחיתה רכה" עם תום ההעסקה, ומשפר את ההרגשה האישית שלהם שנובעת מההכרה בכך שלארגון אכפת מהצלחתם העתידית. מצד המעסיקים, סיוע לעובדים בהיערכות לעתיד מאפשר לשמור על מיתוג מעסיק חיובי, סיום בצורה מכבדת ואפילו משאיר "דלת פתוחה" במקרה שהארגון ירצה לגייס את העובד שוב בעתיד.

 

2. שמירה על המוטיבציה של העובדים שנשארים בארגון

לפני ביצוע של טרנספורמציה ארגונית, חיוני לחשוב גם מה תהיה ההשפעה על העובדים שנשארים בארגון. אחרי שאיבדו קולגות וחברים, לעיתים קרובות הם נדרשים למלא גם את מקומם, נוסף על תחומי האחריות המקוריים שלהם. מבחינה פסיכולוגית ונפשית, במקרים רבים העובדים שנשארים בארגון חווים "אשמת ניצולים", או חוסר מוטיבציה ומעורבות עקב אי הוודאות המתמשכת, שחיקה עקב עומסי העבודה הגדלים ו/או חרדה לגורל משרותיהם.
לרוב, מחוללי מתח אלה אפילו גורמים לעובדים לעזוב את הארגון מיוזמתם. למעשה, הקטנה של כוח העבודה בשיעור של 1% יכולה להוביל לעלייה בשיעור של 31% בתחלופת העובדים בשנה העוקבת.
הענקת תמיכה מקצועית בצורת תוכנית אאוטפלייסמנט לתמיכה בנשארים, מתן הכוונה נסיבתית וניהול שיחות פתוחות על השינויים, מעודדת אמון בקרב המנהלים והעובדים הנשארים.

 

3. הכשרת מנהלים להתמודדות מיטבית עם ניהול התהליך

מסירת בשורות קשות היא אתגר לא פשוט עבור מנהלים, בייחוד למנהלים בדרגי הביניים שייתכן שאינם מורגלים במיומנות זו. במסגרת תוכנית אאוטפלייסמנט, ניתן להדריך מנהלים בכל הדרגים ללמוד לתקשר בצורה עקבית וכנה מול עובדים בכל הדרגים וכמובן לפי דירקטיבת הארגון – ליצירת שפה משותפת ואחידות במסרים.
שקיפות ותקשורת עקבית חיוניות להטמעה מוצלחת של טרנספורמציה, והכרחי לחשוב על ההשפעה המתמשכת שיש לטרנספורמציה על כוח העבודה כולו. הענקת תמיכה הולמת עכשיו, באמצעות ספק שירותי אאוטפלייסמנט מומחה, מבטיחה מעורבות ופרודוקטיביות גבוהות יותר של כוח האדם בתום תהליך הטרנספורמציה, וממזערת את הסיכון לאובדן טאלנטים מובילים בעתיד.

מאמר הבא
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון גם בפרידה יש ערך מוסף העובד המסיים את עבודתו, המנה�