הדרך שבה עובדים עוזבים ארגון חשובה לא פחות מהדרך שבה הם נקלטים בו. במאמר זה נתמקד במתן שירות אאוטפלייסמנט (outplacement) לעובד מפוטר ומהן השאלות שחיוני לשאול לפני שמטמיעים תוכנית זו.
המונח אאוטפלייסמנט הוא מושג רחב שמתייחס לליווי, תכנון, ייעוץ ותמיכה למפוטרים, פורשים ואף לעובדים שמחליפים תחום עיסוק ותפקיד בתוך הארגון.
בעידן שבו שוק העבודה הגלובלי משתנה וארגונים נערכים ומשתנים בהתאם, ישנה הבנה לגבי חשיבות ההשקעה בהון האנושי.
חלק מההשקעה כולל גם "פרידה נכונה" מעובדים. שירות אאוטפלייסמנט הינו תהליך אשר מסייע לעובדים להיערך לקראת מעברים בקריירה מחוץ לארגון ובתוך הארגון.
שירות זה מאפשר עובדים שעתידים לסיים את תפקידם בחברה לקבל עזרה מקצועית על ידי ייעוץ, הכוונה וליווי קריירה שיסייעו להם לזהות את המהלך הבא במסלול הקריירה שלהם ולהיערך אליו.
ריכזנו עבורכם מספר שאלות שחשוב לשאול לפני שמתחילים בהטמעת השירות בארגון.
למה כדאי לארגונים להשקיע בתוכנית לליווי עובדים בסיום העסקה?
לפני הכול, סיוע לעובדים להבין את דרכם החדשה אחרי עזיבתם את הארגון הוא פשוט הדבר המוסרי והנכון לעשות. זה גם חיוני לשמירה על אמון במעסיק ועל המוניטין של הארגון. כמו כן, ברמה העסקית, בעולם שמאופיין בשקיפות מוגברת במדיה החברתית, ארגונים חייבים לזכור שעובדים לשעבר הם מבקרים ולקוחות לעתיד.
מה העובדים באמת רוצים?
כיום כבר לא מספיק לצייד עובדים בסיום העסקה החבילה פיננסית ולשלוח אותם לדרכם. בימינו יש בעיני העובדים חשיבות רבה יותר מאי פעם להכוונה, להכשרה, לייעוץ ולניהול קריירה.
השירות מספק למועמדים את התועלת הרבה ביותר בתקופת השינוי התעסוקתי, ומאפשר לאנשים לבחון הזדמנויות בעזרת מנטור מוסמך שמעניק ייעוץ קריירה מקצועי. למעשה, לפי נתוני Talent Solutions, מועמדים שהוצמדו להם מנטורים בתחומי התמחות ספציפיים, מצאו עבודה חדשה במחצית מהזמן בהשוואה לעובדים אשר לא זכו להזדמנות זו.
מרבית הדיונים בנושא מתמקדים בצורך של העובדים לשדרוג מיומנויות או ברכישת מיומנויות חדשות, ובהדגשת תחומים טעוני טיפוח, שיעזרו בהשגת הכישורים הדרושים, בחיזוק הביטחון ובשיפור המסוגלות התעסוקתית (Employability).
האם הארגון מתקשר שינויי ארגוני בצורה כנה ושקופה?
תקשורת היא המפתח לכל פרויקט שינוי, בייחוד פרויקטים של ארגון מחדש. חשוב לתקשר מידע בצורה ברורה כבר מהרגע הראשון על מנת לעזור לעובדים להבין איך הם יושפעו, ועל מנת להימנע ממסרים סותרים שנפוצים ברחבי הארגון ויוצרים תחושות של בלבול וחרדה. מענה לשאלות קשות יעזור לעובדים להבין את התהליך טוב יותר.
בארגון בו מוטמעת התוכנית חיוני וחשוב לתקשר לעובדים ולמנהלים את היתרונות והערכים המוספים הגלומים בשירות.
מה קורה עם יתר העובדים?
בתהליך של שינוי, ארגונים נוטים להתמקד בתהליך פרידה מעובדים ונוטים להשקיע פחות בעובדים שנשארים ו"ממשיכים לעבוד" על אף הקשיים והציפיות הגבוהות מהם.
חשוב ומומלץ לפתח תוכנית לניהול תהליך השינוי שתכלול ותכסה את הטיפול בכל קבוצות העובדים ובייחוד בקבוצת העובדים שעליה מוטל לקדם את הפעילות העסקית של הארגון. חיוני שהעובדים הנשארים בארגון יבינו את התפקיד שהם ממלאים ואת הערך שהם מביאים בכך שהם מסייעים להתפתחות וצמיחה של הארגון.
מה הארגון מצפה לקבל מספק שירותי אאוטפלייסמנט?
בארגונים יש שונות גדולה בין קבוצות עובדים, תפקידים ודרגים ולכן חשוב וחיוני לבחור ספק גמישה ומנוסה אשר יודע ויכול להתאים אישית את תכנית הליווי ברמת התכנים וברמת המנטורים אשר מלווים את העובד.
יש לשקול את סוג התמיכה הדרוש, כולל התמקדות בכישורים שמתאימים , טכנולוגיות שמסופקות והגישה אליהן קלה ונוחה (כולל אינטראקציה וירטואלית), האם המשתתפים יכולים לבחור תכנית ליווי אשר מותאמת לצרכים האישיים שלהם בהתאם ליעדי הקריירה שהציבו לעצמם והאם התוכנית היא סקלבילית.
כדי להתקדם לשלבים הבאים, חיוני לבחור ספק שיכול לפגוש את העובדים בנקודה שבה הם נמצאים.
לסיכום, השינויים בשוק התעסוקה מחייבים הכוונה זהירה של עובדים במטרה לעזור להם להתקדם במסע התעסוקתי שלהם.
כיום, יותר מאי פעם, מעסיקים שצריכים להיעזר בשירות זקוקים לעזרה בקבלת החלטות קריטיות בנוגע לעתיד, והתהליך הזה מתחיל עם העלאת השאלות הנכונות.
פרידה מעובדים כרוכה בקושי לכל הצדדים, והציפייה היום ממעסיק לדאוג לעובד גם בזמן עזיבה. חבילת השירותים של Talent Solutions מעניקה לעובדים ייעוץ וכלים פרקטיים לחיפוש האתגר הבא ולחזרה מהירה למעגל העבודה.