בואו ניפרד יפה – משבר הפיטורים בענף ההייטק

TALENT SOLUTIONS

בשנים האחרונות, תחום התעסוקה בישראל חווה רצף של טלטלות: מהקורונה, דרך משברים בענף ההייטק, מחאות רחבות ועד לעניינים שקשורים במצב הביטחוני. כל מרכיב כזה תרם בדרכו לשיבוש השגרה הארגונית, להאטה בגיוסים ולצורך בהתאמות תכופות.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל נוספו גם אתגרים ייחודיים לזירה המקומית כמו גיוס נרחב למילואים, עצירת השקעות והשהיית פרויקטים מצד חברות בינלאומיות. כל אלה רק העמיקו את הצורך של ארגונים לבצע שינויים מהירים ולעיתים כואבים לרבות הקפאת גיוסים, שינויים מבניים או פרידה מעובדים.

במציאות הזו, תהליכי סיום העסקה כבר אינם רק עניין תפעולי. הם דורשים ניהול רגיש, מדויק ואחראי, אשר מתחשב בהשפעה האנושית, הארגונית והתדמיתית שהם יוצרים.

 

איך עושים זאת נכון? נעזרים בשירות Outplacement.

חבילת שירות אישית ומותאמת במסגרתה העובד מקבל ייעוץ וכלים פרקטיים לחיפוש אחר האתגר הבא כאשר המטרה היא חזרה מהירה למעגל העבודה.

הייעוץ ניתן על ידי מנהלי קריירה מומחים ואנשי מקצוע מתחום הגיוס ומשאבי אנוש עם ניסיון רב בעולם העבודה העכשווי. מנהל קריירה מסייע ותומך בעובד ברמה הרגשית להתמודדות עם תהליך השינוי ובמתן כלים פרקטיים המסייעים לו במציאת האתגר הבא ביעילות ובמהירות.

הצלחה של תהליך ה- Outplacement קשורה גם למתן שירות חיצוני אובייקטיבי. ארגון אשר מעניק שירות ב"תוך הבית" ובמשאבים פנימיים עלול ליצור התנגדות מצד העובד ולפגוע ביעילות השירות. שימוש בחברה חיצונית מתמחה בייעוץ קריירה, מסייע לעובד בסביבה ובשירות ניטרלי ונעים ומאפשר קבלת שירות וייעוץ אופטימליים מאנשי מקצוע שהוכשרו לכך.

 

הקשר שבין אחריות חברתית למיתוג מעסיק

בעידן של "מיתוג מעסיק" ארגונים מבינים כי יחס והשקעה בעובד לאורך כל הדרך משפיעים גם על המוניטין של החברה ובעלי משמעות עסקית ארוכת טווח.

סיוע לעובד גם בשעת פרידה תורם להעלאת המוניטין ובכך מהווה יתרון תחרותי של הארגון מה שמסייע גם לגיוס עובדים חדשים פוטנציאלים . ארגונים אשר מנהלים תהליכי פרידה קרים וענייניים, לאורך זמן עלולים לסכן את המוניטין שלהם. מנהלים אשר שואפים לגייס אלים טאלנטים , חייבים להבין כי למועמדים אילו אפשרות בחירה בין חלופות ולכן תרבות ארגונית והשקעה בהון האנושי היא בהחלט פקטור עבורם. כך אמרה מיכל צוק בכר, סמנכ"לית בקבוצת Manpower ומנהלת פעילות "Talent" ייעוץ וליווי קריירה .

המציאות והניסיון מוכיחים כי חבילת Outplacement המוענקת לעובדים בסיום העסקתם תורמת רבות לעובד אך גם תורמת לארגון כמעסיק ובכך מסייעת גם ברמה העסקית.

התמודדות של חברות בתקופת המלחמה

בתקופת מלחמה, כשאי הוודאות גוברת והעומס על הנהלות ומחלקות משאבי אנוש עצום, לא מעט חברות מוצאות את עצמן נקרעות בין הצורך להבטיח את המשכיות העסק לבין החובה לגלות רגישות כלפי עובדיהן. 

דווקא ברגעים של קושי, הדרך שבה הארגון נפרד מעובדים מספרת על התרבות הארגונית שלו לא פחות מהדרך בה הוא מגייס. ליווי מקצועי של תהליך הפרידה באמצעות גוף חיצוני מאפשר להנהלה לשמור על קו ברור ואנושי.

מצד אחד, פעולה מהירה ויעילה, ומצד שני תמיכה מותאמת שמעניקה לעובדים תחושת ערך וכבוד. חברות שפועלות כך בתקופה הנוכחית לא רק שומרות על שקט תעשייתי, אלא מחזקות את תדמיתן כמעסיקות ראויות, אחראיות ויציבות, גם בעיני העובדים הנוכחיים וגם בעיני טאלנטים עתידיים.

 

מה בפועל?

על פי מחקרים שנעשו נמצא כי :

עובד מפוטר שעבר תהליך Outplacement ימצא עבודה הולמת בפרק זמן המהיר ב-50% מעובד מפוטר בעל נתונים דומים שלא עבר תהליך כזה.

כ-90% ממנהלים בארגונים שביצעו תהליכי Outplacement באמצעות חברות מתמחות דיווחו כי הלחצים שהופעלו עליהם פחתו באופן משמעותי.

כ- 80% מהארגונים דיווחו כי השירות לעובדים שעוזבים שיפר את תדמיתם ו"קשרי החוץ" שלהם.

כ-70% מהארגונים שביצעו תהליכי Outplacement דיווחו על עלייה במוטיבציה ובפרודוקטיביות של העובדים שהתרשמו לטובה והעריכו את היחס האדיב לה זכו קולגות שעזבו.

 

הצלחה בשטח

בחודשים האחרונים, נוכח גל הפיטורים בהייטק והאתגרים הביטחוניים, ליווינו מקרוב ארגונים ועובדים שנאלצו להיפרד ועשו זאת נכון. אחת הדוגמאות הבולטות היא חברת טכנולוגיה בינלאומית שבחרה, דווקא במהלך גל קיצוצים רגיש, להעניק לעובדיה תוכנית ליווי מלאה עם התאמה אישית וליווי רגשי. עובדים שפוטרו קיבלו תמיכה בשפת אימם, כלים פרקטיים והכוונה מקצועית. בזכות הליווי, רבים מהם השתלבו חזרה בשוק.

דוגמה נוספת מגיעה ממפעל שנסגר בצפון הארץ, שם פוטרו עשרות עובדים ותיקים, חלקם ללא רקע בהגשת קורות חיים או בהשתתפות בראיונות עבודה. בליווי Talent Solutions, נבנתה עבורם תכנית מותאמת אישית שכללה תרגום, הדרכה והכנה לכניסה לתפקיד חדש. התהליך איפשר להם להפוך פרידה מפתיעה להזדמנות של ממש, תוך צמצום משך הזמן עד להשמה מחדש ומעבר חלק לשלב הבא בקריירה.

 

התמודדות מול אתגרי השעה

במסגרת גל צמצום והקפאת תהליכי הגיוס, ארגונים רבים נמצאים בתהליכי סיום העסקה של עובדי הייטק. עובדים אלו צפויים להתמודד עם קושי במציאת משרה חדשה במציאות זו.

המלחמה טרפה את הקלפים עבור ארגונים רבים במשק הישראלי. הקפאת גיוסים הפכה לשגרה בקרב חברות גדולות, ותהליכי התייעלות תפסו תאוצה, לא תמיד מתוך רצון, אלא מתוך אילוץ. השוק נעשה שמרני וזהיר יותר, התקציבים מצומצמים, והצורך להתאים את מבנה הארגון למציאות החדשה בוער מתמיד.

פגישות הייעוץ בתהליך הליווי – Outplacement , הינן פגישות אישיות "אחד על אחד" ולכן מאפשרות העמקה והתאמה ממוקדת עובד. ברוח התקופה, נעשתה ההתאמה הנדרשת וכיום אפשר להמשיך ולנהל תהליך אישי וצמוד בפגישות On-line או בפגישות פרונטליות (פיזית).

ארגונים שהעניקו לעובדים חבילת ה-Outplacement, במיוחד בתקופה מאתגרת זו, מסייעים להם לצאת לשוק העבודה מוכנים יותר ועם "ארגז כלים" אשר יעזור להם לבלוט על פני אחרים ולצלוח תהליכי גיוס ארוכים.

הכרות עם שוק העבודה, עריכת קו"ח שיווקיים, התנהלות נכונה בראיונות עבודה ובניית תוכנית חיפוש ממוקדת ומותאמת, כל אילו ועוד מסייעים לעובד לצאת לחיפוש עבודה מדויק, משויף ומוכן יותר כמועמד ולכך השפעה חיובית על קיצור תקופת חיפוש עבודה.

 

המציאות הנוכחית הוכיחה כי תהליכי פרידה שצורפו אליהם חבילות Outplacement סייעו לארגונים לא פחות מאשר לעובדים, כאשר את הפירות ניתן יהיה לקטוף מיד בחזרה לשגרה.

 

 

מאמר הבא
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון גם בפרידה יש ערך מוסף העובד המסיים את עבודתו, המנהל �