בואו ניפרד יפה – משבר הפיטורים בענף ההייטק

TALENT SOLUTIONS

בימים של אי ודאות בענף ההיטק, בעולם ובישראל חברות רבות נאלצות להתמודד עם הקפאת תהליכי גיוס. ובמקביל נערכות לצמצום ופרידה.

סיום העסקה של עובד הוא לעיתים קרובות אירוע מורכב ואמוציונאלי עבור שני הצדדים . לעובד המסיים עבודתו ולמעסיק. ניהול לא נכון של תהליך הפרידה עלול לגרום לנזק תדמיתי ולפגוע באווירה ובמצב הרוח של העובדים הנשארים בארגון . מתן סיוע חיצוני לעובד בתהליך חיפוש עבודה "ממתיק את הגלולה" עבור העובד ולמנהל מסייע בניהול האירוע ברמה פרקטית ומצפונית.

 

איך עושים זאת נכון? נעזרים בשירות Outplacement.

Outplacement – חבילת ייעוץ המוענקת לעובדים ע"י המעסיק בסיום העסקה. חבילת שירות אישית ומותאמת במסגרתה העובד מקבל ייעוץ וכלים פרקטיים לחיפוש אחר האתגר הבא כאשר המטרה היא חזרה מהירה למעגל העבודה.

הייעוץ ניתן על ידי מנהלי קריירה מומחים ואנשי מקצוע מתחום הגיוס ומשאבי אנוש עם ניסיון רב בעולם העבודה העכשווי. מנהל קריירה מסייע ותומך בעובד ברמה הרגשית להתמודדות עם תהליך השינוי ובמתן כלים פרקטיים המסייעים לו במציאת האתגר הבא ביעילות ובמהירות.

הצלחה של תהליך ה- Outplacement קשורה גם למתן שירות חיצוני אובייקטיבי. ארגון אשר מעניק שירות ב"תוך הבית" ובמשאבים פנימיים עלול ליצור התנגדות מצד העובד ולפגוע ביעילות השירות. שימוש בחברה חיצונית מתמחה בייעוץ קריירה , מסייע לעובד בסביבה ובשירות ניטרלי ונעים ומאפשר קבלת שירות וייעוץ אופטימליים מאנשי מקצוע שהוכשרו לכך.

 

הקשר שבין אחריות חברתית למיתוג מעסיק

בעידן של "מיתוג מעסיק" ארגונים מבינים כי יחס והשקעה בעובד לאורך כל הדרך משפיעים גם על המוניטין של החברה ובעלי משמעות עסקית ארוכת טווח.

סיוע לעובד גם בשעת פרידה תורם להעלאת המוניטין ובכך מהווה יתרון תחרותי של הארגון מה שמסייע גם לגיוס עובדים חדשים פוטנציאלים . ארגונים אשר מנהלים תהליכי פרידה קרים וענייניים, לאורך זמן עלולים לסכן את המוניטין שלהם. מנהלים אשר שואפים לגייס אלים טאלנטים , חייבים להבין כי למועמדים אילו אפשרות בחירה בין חלופות ולכן תרבות ארגונית והשקעה בהון האנושי היא בהחלט פקטור עבורם. כך אמרה אורית בראון, סמנכ"לית בקבוצת Manpower ומנהלת פעילות "Talent" ייעוץ וליווי קריירה .

המציאות והניסיון מוכיחים כי חבילת Outplacement המוענקת לעובדים בסיום העסקתם תורמת רבות לעובד אך גם תורמת לארגון כמעסיק ובכך מסייעת גם ברמה העסקית.

 

מה בפועל?

על פי מחקרים שנעשו נמצא כי :

עובד מפוטר שעבר תהליך Outplacement ימצא עבודה הולמת בפרק זמן המהיר ב-50% מעובד מפוטר בעל נתונים דומים שלא עבר תהליך כזה.

כ-90% ממנהלים בארגונים שביצעו תהליכי Outplacement באמצעות חברות מתמחות דיווחו כי הלחצים שהופעלו עליהם פחתו באופן משמעותי.

כ- 80% מהארגונים דיווחו כי השירות לעובדים שעוזבים שיפר את תדמיתם ו"קשרי החוץ" שלהם.

כ-70% מהארגונים שביצעו תהליכי Outplacement דיווחו על עלייה במוטיבציה ובפרודוקטיביות של העובדים שהתרשמו לטובה והעריכו את היחס האדיב לה זכו קולגות שעזבו.

 

גל פיטורים בפתח?

במסגרת גל צמצום והקפאת תהליכי הגיוס, ככל הנראה מעסיקים רבים יאלצו לסיים העסקה של עובדים בהייטק. עובדים אלו צפויים להתמודד עם קושי במציאת משרה חדשה במציאות זו.

פגישות הייעוץ בתהליך הליווי – Outplacement , הינן פגישות אישיות "אחד על אחד" ולכן מאפשרות העמקה והתאמה ממוקדת עובד. ברוח התקופה, נעשתה ההתאמה הנדרשת וכיום אפשר להמשיך ולנהל תהליך אישי וצמוד בפגישות On-line או בפגישות פרונטליות (פיזית).

ארגונים שהעניקו לעובדים חבילת ה-Outplacement, במיוחד בתקופה מאתגרת זו, מסייעים להם לצאת לשוק העבודה מוכנים יותר ועם "ארגז כלים" אשר יעזור להם לבלוט על פני אחרים ולצלוח תהליכי גיוס ארוכים.

הכרות עם שוק העבודה, עריכת קו"ח שיווקיים, התנהלות נכונה בראיונות עבודה ובניית תוכנית חיפוש ממוקדת ומותאמת, כל אילו ועוד מסייעים לעובד לצאת לחיפוש עבודה מדויק, משויף ומוכן יותר כמועמד ולכך השפעה חיובית על קיצור תקופת חיפוש עבודה.

 

המציאות הנוכחית הוכיחה כי תהליכי פרידה שצורפו אליהם חבילות Outplacement סייעו לארגונים לא פחות מאשר לעובדים, כאשר את הפירות ניתן יהיה לקטוף מיד בחזרה לשגרה.

 

 

מאמר הבא
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון
להיפרד נכון מעובדים ולשמור על הארגון גם בפרידה יש ערך מוסף העובד המסיים את עבודתו, המנה�